Вибираємо мотоблок свідомо і зі знанням справи

Тема міні-техніки, як і раніше, залишається вкрай актуальною. Нам пишуть, телефонують з приводу придбання мотоблоків, функціональних можливостей цієї техніки, цін тощо. Усвідомлюючи, що проблема вибору лишається вкрай актуальною, ми публікуємо чергову аналітичну статтю інженера-конструктора Бориса Степановича Крячека, в якій він докладно розповідає, як не помилитися, вибираючи мотоблок.

Не дивно, що у багатьох потенційних покупців вимоги до мотоблока, який вони бажають придбати, дуже розпливчасті. І це зрозуміло — адже міні-техніка на наших полях з’явилася від сили півтора — два десятка років тому. Міні-трактори землероби знають набагато краще, ніж мотоблоки, адже їхнє виробництво продовжується більш тривалий час. Тож часто покупці самі не знають, яку міні-техніку вони хочуть придбати. Завдання журналістів, авторів — надати необхідну кількість інформації, щоб кожен бажаючий робив свій вибір свідомо і зі знанням справи.

Головна і стратегічна помилка покупців при виборі мотоблока — невірна постановка завдання. Треба чітко вирішити для себе, які трудомісткі операції цим мотоблоком ви будете виконувати на своїй присадибній ділянці. Передусім необхідно скласти перелік робіт, які ви збираєтеся виконувати вручну, а для яких — потрібна техніка. А ще зробіть точні підрахунки за трьома позиціями: Робота — Час — Гроші. Городники, як правило, чомусь пам’ятають лише про оранку городу і копання картоплі, і цим відразу втрачають орієнтацією під час вибору. А між тим варто нагадати, що для виконання всього комплексу агротехнічних робіт потрібна різна техніка:

  • для ефективної відвальної оранки плугом вам потрібен хоча б міні-трактор або двоколісний важкий мотоблок з потужністю двигуна 7-8 к.с.;
  • для оранки (розпушування) фрезами на глибину до 15 см придатний практично будь-який мотоблок, тут важливе лише відношення потужності двигуна до ширини обробітку;
  • для успішного копання коренеплодів треба мати середній мотоблок з потужністю двигуна 3-5 к.с. (краще 5).

Отже, придбавши середній або важкий мотоблок, ви без проблем зможете орати ділянку і викопувати картоплю та коренеплоди. Цим, безперечно, полегшите собі роботу. І все ж..

Це так думають і роблять недосвідчені городники. А розсудливий господар знає, що ділянку ще треба полоти, і не раз, а ці мотоблоки не призначені для прополювання, тому що мають невеликі оберти обертання фрез, призначених для просапних робіт. Фрези на цих мотоблоках не підрізують, а тільки мнуть бур’яни.

Ви спробуєте застосувати мотоблок середнього (масою від 45 до 70 кг) чи важкого (понад 70 кг) класу для проведення агротехнічних робіт з догляду за рослинами (прополювання, розпушування верхньої ґрунтової кірки, міжрядне розпушування) і, звичайно, засмутитесь. Застосовувати такі машини для цих операцій вкрай неефективно. Важко фізично керувати мотоблоком, якщо він важить хоча б 20 кілограмів, а при керуванні середніми чи важкими мотоблоками доведеться, як говориться, добряче попотіти.

Давайте спробуємо детально розібратися, які ж результати ви матимете, придбавши для господарства середній або важкий мотоблок.

По-перше, при роботі в міжряддях (прополювання, розпушування) під масою машини фрези глибоко заглиблюються в землю, мотоблок заривається. Витримати хоч який-небудь режим стабільної глибини неможливо. Доведеться докладати величезних зусиль, проходячи з однією парою фрез у міжряддях і намагаючись триматися не ближче 10-15 см від стебел, щоб не пошкодити корені.

По-друге, середній і важкі мотоблоки в принципі, дуже важко втримати у міжрядді, вони мають властивість завалюватися, а їхні чотиритактні двигуни при нахилах понад 15 — 20 — глухнуть.

По-третє, як зазначалося вище, частота обертання фрез у таких машин 110 — 130 обертів на хвилину, що недостатньо для знищення бур’янів, а відтак і прополювання буде неякісним.

По-четверте, роботи по догляду за рослинами, як правило, виконують жінки, а мотоблоки купують чоловіки, зовсім не думаючи, що жінці дуже важко керувати мотоблоком масою 20 кг і більше. Здійснити прополювання важким і середнім мотоблоком не під силу навіть багатьом чоловікам.

Як наслідок, купивши середній чи важкий мотоблок, ви зрозумієте, що зовсім забули, що полоти треба не лише в міжряддях, а й навколо овочів, навколо дерев, кущів, треба мати можливість переміщувати мотоблок при роботі у будь-якому напрямку (а ви купили середній, а ще гірше важкий мотоблок навіть без зворотного ходу, тобто потрібна велика фізична сила).

А власникам невеликих дачних ділянок і заміських будинків також недоцільно купувати жоден з легких, середніх чи важких мотоблоків, оскільки така техніка буде просто зайвою.

Проаналізувавши ситуацію, ви неминуче поставите запитання: який же вихід?

Найкраще, ясна річ, мати для роботи на власній ділянці мотоблоки різних класів: і важкі, і середні, й легкі. Тобто для кожної конкретної операції — відповідна техніка. Але це дуже дороге задоволення. Далеко не кожен господар має можливість купити хоча б один мотоблок. На чому міг би зупинити свій вибір, скажімо, середньостатистичний городник чи дачник? Виходячи знову ж таки з робіт, які належить виконувати, можемо констатувати, що найбільше часу, зусиль і фізичної праці треба для догляду за рослинами у період між висаджуванням і збиранням. А для цього цілком підійдуть невеликі компактні мотоблоки надлегкого класу масою 10-15 кг. Вони оснащені тонкими гартованими фрезами, виконаними у вигляді сап. Частота обертання фрез регулюється від 140 до 280 обертів за хвойну. Саме така швидкість і форма фрез забезпечують якісне знищення бур’янів. Надлегкі малогабаритні (масою 10-15 кг) мотоблоки не закривають собою міжряддя, можуть проходити на зовсім незначній глибині – 1-3 см і на мінімальній (1-2 см) відстані від стебел рослин. До того ж швидкість проходу по міжряддю під час прополювання та підгортання значно вища, ніж в інших мотоблоків.

Надлегкі мотоблоки є універсальними і можуть виконувати всі трудомісткі операції, які зараз садівники, городники, дачники, власники заміських будинків і дач, роблять за допомогою сапи і лопати. Ці мотоблоки можна використовувати впродовж усього сезону — від весняної оранки до нарізування борозен для снігозатримання.

Надлегкими мотоблоками можна орати на глибину понад 20 см, розпушувати ґрунт, прополювати, поверхнево розпушувати і культивувати землю на глибину від 1 см. Тонкі гартовані фрези забезпечують високу якість усіх операцій. З будь-яким ґрунтом (навіть кам’янистим), бур’яном чи навіть цілиною ці мотоблоки впораються; вони успішно працюють як на овочевих ділянках, так і навколо дерев, кущів на відстані близько 1 см від рослин, не пошкоджуючи коренів. А ще вони підсапують, нарізують борозни, роблять аерацію, можуть працювати як граблі і т.д. Ці мотоблоки працюють у будь-якому положенні, тому що оснащені двигунами, які працюють при будь-яких кутах нахилу. Це дає змогу здійснювати прополювання з перемінною глибиною: нульовою поблизу стебла рослини і заданою на протилежному кінці фрези. Без кутових нахилів ефективно прополоти різні культури дуже важко.

Треба відзначити, що чотиритактні двигуни в мотоблоках легкого, середнього та важкого класів не можуть працювати при кутах нахилу понад 15 — 20°С: різко погіршується змащування і протягом декількох годин такої експлуатації вони виходять з ладу. Такий мотоблок не підлягає гарантійному ремонту, тому що користувачем порушені правила експлуатації. Тож досить часто спроба застосувати ці мотоблоки для прополювання, яке практично неможливе без кутових нахилів мотоблока, закінчиться дорогим ремонтом.

А між тим, як уже зазначалося, надлегкі мотоблоки можуть працювати під будь-яким кутом нахилу. А ще вони риють ями і канави, виконують роботи з формування рельєфу місцевості і т.д.. Надлегкі мотоблоки застосовують й у великих фермерських господарствах (для догляду впродовж сезону за сортовими культурами, особливо для прополювання і підготовки грядок). Автоматична відцентрова муфта зчеплення в таких мотоблоках максимально спрощує керування ними. Ручка газу — єдиний орган керування приводить в обертання і зупиняє фрези, а також регулює частоту їхнього обертання.

І найголовніше — ними легко керувати жінкам, людям похилого віку і навіть дітям!
Втім, не поспішайте з висновками!

Ви не зможете надлегким мотоблоком викопати овочі, використовувати його для транспортування вантажного візка або як трактор для оранки гектара землі. Він для цього і не призначений.

Тому радимо:

  • спочатку визначтеся, якого класу вам необхідний мотоблок: надлегкий, легкий, середній чи важкий;
  • які роботи він повинен виконувати;
  • хто буде на ньому працювати.

І тільки потім, визначившись щодо класу мотоблока, вибирайте кращий з існуючих на ринку мотоблоків саме в цьому, обраному вами класі.

Отут вже дивіться, який у нього двигун, яка трансмісія, яка муфта зчеплення, хто виробник і т.д. Інакше може виявитися, що навіть після придбання найдосконалішого мотоблока, невідповідного для вас класу, неминуче будете розчаровані.

Згадаймо слова однієї великої людини: «Якщо ви чітко окреслили завдання, яке маєте вирішити, вважайте, що наполовину ви його вже виконали». Тож обирайте міні-техніку зважено і розсудливо. Вдалих вам покупок.

Б. Крячек, інженер-конструктор

Бабушкин сад has written 1695 articles

Leave a Reply